måndag 31 oktober 2011

Don't hate.

Som vilken dag som helst sitter jag i min mysiga stora säng, kollar internet och googlar runt lite. Och för en vecka sedan, kanske lite mer så skrev jag ett inlägg om ett par ämnen jag ville skriva om. Och just nu, vill jag skriva om hatet mot en annan människa. Hatet mot en artist, ilskan som vissa människor hyser över artister som har väldigt många fans och stora framgångar.

Det här med att hata någon. Jag tycker många i vår värld använder ordet hatar lite för lätt. Hat är någonting som är väldigt starkt. Att hata någon eller någonting är otroligt starkt och vad är anledning till det hat som dom som hatar bär på?

Anledning till att jag kom att tänka på detta ändå ganska så vanligt ämne är för att jag härom veckan såg en video på youtube där en svensk kille sitter och svär på engelska över hur mycket han hatar Justin och hur han vill rent ut sagt döda honom. Han tar till och med fram en kniv och visar den. Detta fick mig först att sitta med öppen mun och bara råstirrar på skärmen för att vad tusan han säger. Strax därefter blev jag istället arg, typ frustrerad också.

Jag är faktiskt oförstående över varför det finns människor i vår värld som kan hata en artist. Jag tror att det grundar dig i en osäkerhet, alltså i den människan som hatar. Den här osäkerheten gör att dom behöver berätta för folk att "den där artisten är så dålig för att han är ful och bög".. I själva verket har den här artisten som du påstår vara ful och bög kämpat för att få arbeta med musiken och verkligen gjort sig förtjänt av sin karriär. Han eller hon har jobbat sig upp, slitit dag in och dag ut för att nå dit han eller hon är idag. Det är fullkomligt ointressant ifall du tycker att den där artisten sjunger dåligt eller beter sig konstigt, för faktum är att det finns andra människor i vår värld som faktiskt gillar samma artist som du tycker har dålig röst. Smaken är som baken. Alla tycker olika gällande utseende, röst, beteende. Vad som attraherar dig, Tim 43 kanske inte attraherar Anna 17 år.

Jag känner irritation över att det finns folk som skriver hatkommentarer eller känner att dom måste uttrycka hat mot en medmänniska. Även om JB - Justin Bieber är en otroligt stor artist som bara under något år blivit känd över hela världen, alla vet vem han är och han är vad jag förstått världens 10e mest inflytelserikaste person - Det säger en hel del om vilken talang han bär på - Trots detta är han en vanligt människa - han är som vem som helst, en medmänniska, som råkar ha blivit framgångsrik.

Jag lyssnar inte på Taylor Swift men jag har ingenting emot henne, likadant jag lyssnar inte på green day men aldrig att jag skulle ha något emot ett band/artist som nått stora framgångar. Var glad, lev ditt liv och ta vara på det innan du börjar försöka styra och tycka om andras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar