måndag 1 april 2013

Hen

Min blogg rymmer många ämnen, stora som små, världsliga som personliga. Just idag vill jag skriva några rader om Blondinbella och reaktionerna hon fått för att hon tar upp hen-debatten och säger att hon inte ser något fel i att vi har ett kön.

Den ständiga könsdebatten som pågår gör mig SÅ trött. Jag håller helt med Blondinbella, jag är så innerligt trött på att vi ska kalla någon för hen för att det är mer respektfullt eller kalla ett litet barn hen för att inte göra någon som helst skillnad på könet. Vi ska klä våra barn i könsneutrala färger för att dom inte ska placeras i fack.. Faktum är att vi föddes med ett kön och det finns ingenting som säger att "såhär måste du klä ditt barn" men jag kan dock tycka att rosa, gul och lite ljusare färger är fint på små tjejor i och med att det visar att det är en söt liten tjej som ligger i barnvagnen, och sen lite mörkare färger på en liten kille, såsom blått och grönt. Jag ser inget fel i att visa vilket kön barnet har eller göra skillnad för den delen heller, barnet har ett kön och what is there to do about it?

Jag tycker inte att kvinnligt och manligt är någonting negativt, snarare någonting positivt. Jämställdhet är ingenting som går hand i hand med kvinnligt och manligt, jag vill ha ett jämställt samhälle, där vi som kvinnor ska kunna tjäna lika mycket som män. Det är bara att ge sig ut och påverka, göra sin del och kämpa för att uppnå det du vill. Det går inte att bara sitta hemma och säga hur missnöjd du är, ut och påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar