torsdag 6 maj 2010

Class society

Jag tittade just på programmet debatt. Det handlade om klassskillnader och vissa anser att det är jättedåligt och att det fortfarande existerar. Andra menar på att det inte finns längre och att alla har möjlighet till vad dom vill, alltså att det inte bara är rika människor som har möjlighet till att bli vad dom vill i samhället.

Varesig jag är på höger eller vänster sidan så håller jag med om att du som människa och individ är den som skapar chanser och möjligheter. Visst "rika" kanske har pengar eller en förälder som betalar utbildningen åt dig, men fortfarande så är det du som individ som bär på motivationen och viljan till att bli något. Att hela tiden prata om klasskillnader är att göra sig själv till ett offer. Jag tycker att snacket om klasskillnader borde vara förbi. I Sverige är det något fult att vilja tjäna pengar och det är enormt konstigt. Jag VILL tjäna mycket pengar och jag vill bli framgångsrik, det är ingenting fult och det handlar inte om att jag befinner mig i någon klass. Jag tror snarare att det handlar om självförtroende och viljan, dessutom möjligheterna som faktiskt infinner sig i dagens samhälle. Varför ska vi kasta iväg dom möjligheter som finns runt omkring oss? Klasser kommer förmodligen alltid att vara ett hett ämne och människor i vårat samhälle kommer alltid ha en åsikt kring det, men jag förstår på riktigt inte varför. Från början har vi alla möjligheten att bli vad vi vill, det enda som hindrar dig är du själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar